top of page

אלרגיות בכלבים וחתולים

עודכן: 24 באפר׳ 2022

הכלב מתגרד בטירוף? החתול תולש שיערות?? אולי יש לו אלרגיה...


אלרגיות בכלבים וחתולים

כמה מושגים כלליים על אלרגיות לפני שניכנס לעומק העניין –

לאלרגיה יש ערך סף – כלומר לכל בע"ח יש כמות של אלרגנים (חומרים שהגוף יוצר אליהם תגובה אלרגית) שהוא יכול להיחשף אליהם עד שהוא מתחיל להראות סימנים קלינים של אלרגיה ( לרוב בבע"ח הביטוי המרכזי זה גירוד ) ערך זה יכול להשתנות במהלך החיים.

אלרגיה זו תכונה כמותית – ולכן בע"ח יכול להיות אלרגי גם לפרעושים גם למזון וגם לאיזה פרח שפורח באביב, וייתכן שכל עוד הפרח לא פורח מספיק טיפול נגד פרעושים בשביל למנוע את הופעת הגירוד, אך בזמן פריחת הפרח טיפול נגד פרעושים בלבד לא יספיק ויש גם צורך בהזנה היפואלרגנית בשביל להימנע מהגעה לערך הסף ולמנוע את התפרצות המחלה.

בבע"ח אלרגיות בעיקר מתבטאות במופע עורי של גירוד ודלקות, אך בהחלט יש מקרים בהם יש השפעות מערכתיות כתוצאה מאלרגיות – החל מהקאות/שלשולים ועד מצבים חמורים יותר.

ישנם 3 גורמים עיקריים לאלרגיה בבע"ח -

1. אלרגיה לפרעושים – האלרגיה הנפוצה ביותר! 90% מבע"ח האלרגיים אלרגים לפרעושים!! וגם אם לא ראיתם פרעוש אחד בחייכם – אם בע"ח לא מטופל כמו שצריך – יש לו פרעושים!!! פרעושים להבדיל מקרציות לא נצמדים לבע"ח, הם עולים עוקצים ויורדים ולכן לא תמיד רואים אותם על בע"ח. בצורה מפושטת על כל פרעוש אחד שראיתם על בע"ח יש 100 סביבו!! וכן הם פעילים 365 ימים בשנה (גם בחורף).

2. אלרגיה למזון – כל רכיב במזון יכול פוטנציאלית לגרום לאלרגיה ולא רק החלבון, אם כי אלרגיה לרכיב החלבוני נפוצה יותר.

3. אטופי - אלרגיה לגורמים סביבתיים – אבקנים, צמחים, אבק וכו' · ישנם עוד גורמי אלרגיה כמו אלרגיה למגע, תולעים ועוד אך הפעם נתמקד בשלושת הגורמים המרכזיים.

אבחון של אלרגיה בבע"ח - נשען על ההיסטוריה, המופע של בע"ח ותגובה לטיפול, לרוב אלרגיה לא מתבטאת בבדיקות דם (למרות שלפעמים ניתן למצוא גם שם רמזים לאלרגיה - כמו עליה במספר התאים ההאאוזינופילים בדם), אך לעיתים במיוחד בבע"ח מבוגרים כדאי לעשות בדיקות דם לפני הטיפול אם יש צורך במתן תרופות לזמן ארוך.

הטיפול של אלרגיה מתחלק לשניים –

1. טיפול בהתקף הנוכחי - לרוב כולל טיפול בגרד וטיפול בדלקת העורית שלעיתים נוצרת מהגירוד האינטנסיבי. הטיפול יכול להיות מקומי או סיסטמי כתלות בחומרת המופע, לעיתים יש צורך גם בהוספה של קולר אליזבטני בשביל למנוע מבע"ח לגרד את האזור הפצוע עד להחלמתו.

2. טיפול בגורם לאלרגיה ונסיון למניעת/צמצום התקפים חוזרים –

# טיפול נכון לפרעושים וקרציות – הבסיס לטיפול בכל בע"ח אלרגי! הטיפול כולל גם בחירה נכונה של סוג החומר וגם תדירות טיפול מתאימה. בשנים האחרונות יש מגמה של עמידות של הפרעושים לחלק מהתכשירים ולכן כדאי להתייעץ עם וטרינר באזור מגורייכם איזה תכשירים אפקטיבים ובטוחים לשימוש.

# בבע"ח שמראים מופע התואם לאלרגיה למזון יש צורך במבחן מזון – בו מאכילים את בע"ח במזון היפואלרגני בלעדית למשך של חודשיים לפחות ורואים אם יש הטבה במצב או החמרה בחזרה למזון רגיל בסיום המבחן – אם התוצאה חיובית יש לשקול הזנה במזון היפואלרגני באופן תמידי או מציאת מזון עם רכיבים אליו בע"ח לא אלרגי ( משימה מאתגרת לעיתים ).

# באלרגיה סביבתית - כאשר שני הגורמים לעיל לא מספיקים לאיזון בע"ח האלרגי אנו לרוב חוששים שיש רכיב סביבתי לאלרגיה ואז יש לשקול ביצוע בדיקת דם לזיהוי הגורמים לאלרגיה וטיפול דה-סנטיסיזציה ( טיפול בו רוקחים לבע"ח בהתאם לתוצאות קוקטייל המכיל בריכוז נמוך את הגורמים אליו הוא אלרגי אותם מזריקים במינונים נמוכים על פני תקופה ארוכה במטרה לגרום לגוף להפסיק להגיב אליהם – טיפול ארוך ויקר אך לעיתים אפקטיבי)

# טיפולים נוספים באלרגיה כוללים: חומצות שומן ( אומגה 3 ו- 6) לשיפור המחסום העורי – טיפול יכול להיות לפה (כדוגמאת תכשיר אומגה 3 של דרמטווט) או באמפולות ישירות לעור וחפיפות בשמפו ייעודי, במקרים קשים יש צורך בתרופות לדיכוי התגובה האלרגית. כמו כן לעיתים יש צורך בחפיפות על מנת להוריד את העומס האלרגני על הפרווה - ניתן להשתמש בשמפו היפואלרגני, או שמפו להרגעת העור כתלות במצב בע"ח .

חשוב לציין שלא תמיד מצליחים למנוע לחלוטין את התפרצות האלרגיה (בעיקר בגלל אותם גורמים סביבתיים בהם קשה לנו לשלוט) ולכן בבע"ח אלו המטרה לנסות לאזן ככל האפשר את הגורמים שבשליטתנו ולמצוא את הטיפול המינמלי והבטוח ביותר בשביל למנוע מבע"ח להתגרד.


בעל החיים שלכם סובל מאלרגיה ואתם לא מצליחים להגיע לאיזון? בואו לקבל חוות דעת שניה בקלות, נוחות ופשטות ובלי לצאת מהבית. לעוד פרטים לחצו כאן!

קיץ נעים ונטול גירודים , ד"ר שני סופר

216 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page