top of page

גידולי עטין בכלבים וחתולים

חודש אוקטובר הינו חודש המודעות לסרטן השד! 🎗🎗🎗 וזה הזדמנות מצויינת להעלות את המודעות למחלה גם בבעלי חיים נוספים..

גידולי עטין בכלבים וחתולים


אז נתחיל בגידולי עטין בכלבות - בכלבים 5 זוגות של עטינים. כאשר זוגות 1-3 (הקדמיים) חולקים אספקת דם וניקוז לימפטי זהה, וזוגות עטינים 4-5 (האחוריים) חולקים אספקת דם וניקוז לימפטי זהה. ועטין מספר 3 מתנקז לשני הכיוונים.

גידולים בעטין יכולים להופיע בזכרים ונקבות אך בזכרים לרוב הם נדירים ושפירים, בעוד שבנקבות ב 53% מהמקרים מדובר בגידולים ממאירים. הגיל הממוצע להופעת גידולים ממאירים בנקבות הוא סביב גיל 10 שנים. וב 65-70% מהמקרים הגידולים יופיעו בעטינים 4-5 (האחוריים יותר)

גורמי הסיכון להתפחות גידולי עטין הינם – גזע תזונה טיפולים הורמונלים (שלשמחתנו נדירים בימנו) הורמני המין הטבעיים בגופנו.

במחקר נמצא כי: עיקור לפני ייחום ראשון – הסיכוי לפתח גידולי עטין הוא 0.05% ביחס ללא מעוקרות. עיקור לפני ייחום שני – הסיכוי לפתח גידולי עטין הוא 8% ביחס ללא מעוקרות. עיקור לפני ייחום שלישי – הסיכוי לפתח גידולי עטין הוא 26% ביחס ללא מעוקרות

למחקר הזה יש הרבה מגבלות אך מה שברור זה שבכל הנוגע לגידולי עטין, עיקור בכל שלב מצמצם משמעותית את הסיכון להתפתחות גידולים.

גידולי עטין יכולים להיות ממספר סוגים (ביניהם קרצינומות, סרקומות, ועוד) אבחון סוג הגידול (בבדיקה ציטולוגית או בביופסיה) חשוב גם לתכנון הניתוח/טיפול וגם לסבירות לשליחת גרורות המשתנה בין סוגי הגידולים השונים.

הפרוגנוזה (סיכוי להחלמה) נמוך יותר לרוב בגידולים שגודלם מעל 3 ס"מ, ובגידולים בעלי מאפייני פולשנות, כיוב, או כאלה בהם זוהו גרורות.

הטיפול במחלה הוא כירורגי ומטרתו הסרת כל הרקמה הנגועה. במקרים בהם יש גורורות מפושטות או בגידולים מסוג מסויים (כמו קרצינומה אינפלמטורית לה יש מופע אופייני) ניתוח כבר אינו יעיל שכן הוא לא יעזור בעצירת המחלה. ולכן לפני כל ניתוח חובה לבצע צילומי בית חזה על מנת לוודא שאין גרורות!

ישנן מספר גישות כירורגיות מקובלות החל מהסרה של המסה בלבד עם שוליים או הסרה של עטין בודד ועד ניתוחים מפושטים בהם מסירים יחד קבוצות של עטינים בצד אחד או בשני הצדדים וכמובן במקרה הצורך הסרה של בלוטות לימפה נגועות. בחירת הפרוצדורה נעשית ע"י המנתח ותלויה במיקום הגידול, גודלו, מספר העטינים המעורבים ועוד.

בכל מקרה יחד עם הסרת גידולי העטין מומלץ על ביצוע עיקור, ההמלצה לא קשורה לסיכויי ההחלמה/חזרתיות של גידולי העטין באופן ישיר אלא על מנת לצמצם את הסיכון לדלקות רחם מצב מסכן חיים נוסף הנפוץ בכלבות לא מעוקרות.

לצערנו כ 60% מהכלבות יפתחו גידול נוסף בעטין המקביל גם אחרי הסרה אזורית נרחבת. ובכל מקרה הסיכוי לחזרתיות לאחר חצי שנה הוא בין 30% (במקרים בהם קשרי הלימפה נקיים) ל 80% (במקרים בהם קשרי הלימפה נגועים בגידול).

ומה קורה בחתולות?

בחתולות 4 זוגות עטינים. כאשר הניקוז הורידי והלימפטי סבוך.

גידולי עטין הם הגידול השלישי הכי נפוץ בחתולות! מעל 80% מהגידולים הם ממאירים מסוג אדנוקרצינומות 35% מהגידולים מתכייבים, 50% מערבים את קשרי הלימםה ומעל 80% מפתחים גרורות (בעיקר לקשי ליפמה, ריאות, כבד)

בחתולות תמיד הטיפול הכירורגי הוא הסרה נרחבת של כל זוגות העטינים בשני הצדדים במטרה להגדיל את הסיכוי להחלמה.

לסיכום גידולי עטין בכלבות/חתולות הינן גידולים ממאירים, עם סיכוי לחזרתיות גם לאחר הסרה כירורגיות נרחבת ומנגד הסיכוי להיווצרותם בחיות מעוקרות נמוך משמעותית ( במיוחד אם העיקור בוצע לפני ייחום ראשון-שני) . וכיוון שמניעה תמיד תמיד עדיפה על טיפול- עיקור הוא בהחלט דרך טובה לצמצם משמעותית את הסיכון לגידולים אלו.

כמו כן בכל כלבה/חתולה – מעוקרת או לא, במיוחד בגיל מבוגר במהלך הבדיקה השנתית חשוב לבצע מישוש טוב של העטינים, במידה ויש מסה מזוהה באזור יש לדגום אותה בהקדם האפשרי לבדיקה ציטולוגית/ביופסיה ובמידה ואכן מדובר בגידול להסירו בהקדם האפשרי.

לסיום, בקשה אישית לנשות האדם שקוראות את הפוסט הזה – אנא הקפידו להיבדק! אבחון מוקדם מציל חיים! 🎗

רק בריאות, ד"ר שני סופר

530 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page