top of page

דלקת בדרכי השתן בחתולים

עודכן: 17 בדצמ׳ 2019

החתול שוב משתין מחוץ לארגז? השתן דמי? נראה שהוא נכנס ויוצא מהארגז ונותן שתן בכמויות קטנות? אולי הוא סובל ממחלה בדרכי השתן....


דלקות שתן בחתולים

בחתולים להבדיל מחיות אחרות, דלקת בדרכי השתן לרוב לא כוללת זיהום. והאמת, הגורם לא לגמרי ידוע, מחלה זאת זכתה לכינוי –(Feline Idiopathic Cystitis (FIC כלומר דלקת בשלפוחית השתן ע"ר לא ידוע וזה כי בבדיקה של השתן לרוב מוצאים דם אך לא מוצאים גורם זיהומי ותרביות השתן לרוב שליליות!

דלקות שתן יחסית נפוצות בחתולים ומתרחשת בכ-1% מהחתולים לרוב בגיל צעיר – ביניים ברוב המקרים (כ 60% מדובר ב FIC), הגורם לדלקת לא ידוע ( ולכן שמה ) אך מעריכים כי יש גורם גנטי/נרכש למחלה, מה שכן יודעים זה שככל הנראה לתדירות יש קשר לסטרס בחתולים כי חתולים שנוטים לעשות את הדלקות האלה מראים תגובת סטרס חריגה.

סימנים למחלות בדרכי השתן בחתולים כוללים: מאמץ במתן שתן, מתן שתן תכוף, שתן דמי, עצבנות ויללות בעת מתן שתן, ליקוק מוגזם של אזור הבטן התחתונה ואיבר המין מצב זה יכול כמובן להוביל לחסימת שתן (זהו מצב חירום ועליו נפרט בפוסט אחר) .

האבחון מתבצע ע"י תיאור הבעלים, בדיקת פיזיקלית ואנליזת שתן (ולכן בכל תלונה רצוי להביא למרפאה שתן במידת האפשר) ובמקרים חוזרים יש לשקול ביצוע תרבית שתן לוודא שאכן אין אף גורם זיהומי שמתפספס ואף בדיקות הדמייה למערכת השתן.

לצערנו כיום FIC הוא מצב כרוני שלא ניתן לריפוי ובמקום (בדומה סכרת) זוהי מחלה שיש לנהל במטרה לצמצם ככל האפשר את תדירות ההתקפים.


הטיפול ב FIC כולל כמה היבטים:

1. הורדת סטרס – זה החלק הכי משמעותי במניעה של דלקות חוזרות, זה נעשה ע"י תחקור מעמיק של אורך חיי החתול ואספקה של העשרה סביבתית, משחק בכמות מספקת, אפשרויות טיפוס ומסתור, גישה נוחה למים ואוכל, מיקום נכון של ארגז הצרכים ועוד ועוד...

2. שינוי תזונתי – לא יודעים הרבה על טיפול יעיל למחלה אבל נמצא שעידוד שתיה והורדה של ריכוזיות השתן ( כלומר שתיה שתוביל לדילול של השתן) גורמת לירידה בהתקפים. ולכן מומלץ לעבור למזון ייעודי למערכת השתן שכחלק ממאפיניו גורם לעליה בצריכת המים (קיים במספר חברות בשוק) , שילוב של מזון רטוב, עידוד שתיה ע"י מתקני מים והגשת מים טרים. כמו כן ניתן להוסיף תוספי תזונה שאומנם במחקרים הראו יעילות חלקית אך לעיתים מאוד משפרים את המצב (ומכילים GAG) ואומגה 3 - כדוגמאת תוסף ויציסטו

3. טיפול תרופתי – החל משיכוך כאבים בזמן התקף אקוטי וטיפול המרפה את השלפוחית ( לרוב בזמן דלקת השלפוחית מאוד מעוצבבת ולכן מתכווצת ללא הפסקה ומגרה מתן שתן, יש טיפול ייעודי להרפיית השלפוחית שמאוד מקלה על בע"ח) .

בנוסף בחלק מהחתולים יש צורך בטיפול תרופתי להורדת סטרס למניעה של אפיזודות חוזרות.

לסיכום, דלקות שתן בחתולים יכולות להיות מאוד מתסכלות, אין כדור פלא שניתן לתת ולרפא אותם ובמקום דורשות בחינה מעמיקה על אורך חיי החתול יחד עם תמיכה תזונתית ותרופתית והמון סבלנות...

רק בריאות!

ד"ר שני סופר

145 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page