top of page

השמנה בחיות מחמד

השמנה היא אחת מהמחלות הנפוצות בבע"ח (בדומה לבני אדם) כש 30-40% מבע"ח סובלים מעודף משקל עד עודף משקל קיצוני. השמנה בבע"ח נמדדת לא רק ע"י משקל אבסולוטי (המשקל האידיאלי משתנה בין גזעים שונים וכמובן נורא קשה לאמוד אותו בבע"ח מעורבים) אלא גם ע"י מצב גופני, זהו מדד שבוחן את מצבורי השומן ופיזורם על פני גוף בע"ח. זהו מדד סובייקטיבי (למרות שיש לו קווים מנחים - מצורפים בתמונות) ולכן חשוב להקפיד על מעקב אצל אותו וטרינר בנושא. ולכן עבור בע"ח ספציפי יש לבצע מעקב אחר משקל בע"ח ומצבו הגופני על מנת להחליט מה משקלו האידיאלי והאם הוא בעודף/חוסר משקל.

טבלה להערכת מצב גופני בחתולים

טבלה להערכת מצב גופני בכלבים

הגורמים להשמנה רבים וביניהם – גנטיקה, ממשק אכילה, תזונה, מצב פעילות גופנית, מצב מיני (האם מעוקרת/מסורס), מחלות רפואיות (הורמונליות ומערכתיות) ואפילו יש מחקרים שקושרים את הרכב חיידקי המעי להשמנה.

האבחון כאמור מתבצע ע"י בדיקה גופנית במהלכה בע"ח נשקל וגם אומדים את מצבו הגופני ע"י מישוש והתרשמות ממצבורי השומן והתפזרותם ע"פ הגוף.

השמנה גורמת לסיבוכים רבים ביניהם בעיות שלד ופרקים, מחלות כליה, מחלות עור, דלקות לבלב, עמידות לאינסולין (סכרת), גידולים ובחתולים גם לאבנים בדרכי השתן.

כמו כן ישנן מחלות המוחמרות ע"י השמנה כגון –בעיות נשימה בגזעים פחוסים ועוד.

בנוסף השמנה גורמת לסיכון מוגבר בפרוצדורות בהרדמה – השמנה מעלה את הסיכון בהרדמה מלאה גם עקב הצטברות של חומרי הרדמה רבים ברקמת השומן וגם עקב עומס על מערכות הגוף בעיקרם מערכת הנשימה. ולכן השמנה פוגעת גם באיכות החיים וגם באורך החיים! הטיפול בהשמנה - תחילה יש להבין מה הסיבה להשמנה, האם יש בעיה רפואית הגורמת להשמנה או קושי בירידה במשקל או האם יש בעיה תזונתית/ממשקית בהאכלה. ולכן בע"ח שסובל מהשמנה לרוב יעבור בדיקה גופנית מלאה ובדיקות דם כלליות לעיתים גם בדיקות הורמונליות על מנת לאתר בעיות ולטפל בהם בהתאם. במידה והממצאים יהיו תקינים וימצאו בעיות בתזונה או בממשק האכילה/פעילות הגופנית לרוב הטיפול יכלול מעבר למזון רפואי לירידה במשקל והגדלה הדרגתית של הפעילות הגופנית.

טיפים לירידה במשקל - 1. מומלץ להעזר במזון ייעודי רפואי לירידה במשקל, המזון מאפשר האכלה של נפח דומה אך בפחות קלוריות ולכן ירידה במשקל תוך שמירה על תחושת השובע של בע"ח. 2. אם בע"ח רעב מאוד ניתן להוסיף למזון סיבים תזונתיים להגברת תחושת השובע (כדוגמאת - פרופייבר ) 3. קצב ירידת המשקל חשוב, ירידה מהירה מידי מסוכנת מאוד ועלולה לגרום לבעיות רפואיות בפני עצמה. ולכן יש להקפיד על ירידה הדרגתית ואיכותית . 4. אם בע"ח רגיל לקבל צ'ופרים רבים במהלך היום מומלץ באופן הדרגתי לצמצם אותם ולהוריד בכמותם עד להפסקה או צמצום למינימום של התופעה (זכרו כל ביס נחשב!) 5. פעילות גופנית יש להגדיל באופן הדרגתי על מנת שלא לגרום לעומס רב ופציעות.

לסיום, השמנה היא מחלה שגורמת לסיבוכים רבים, אך בהנחה כי אין בעיות רקע נוספות, זאת מחלה שעם ניטור נכון והקפדה על האכלה נכונה ופעילות גופנית ניתן לאתר אותה מוקדם, להתערב ולמנוע סיבוכים קשים בעתיד. זכרו – הכי יעילה מניעה!

רק בריאות, ד"ר שני סופר

119 צפיות2 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page