top of page

חיסוני ליבה בכלבים

עודכן: 27 בפבר׳ 2019

חיסונים רבותי, חיסונים!

אחד הנושאים היותר שנויים במחלוקת ברפואה בכלל, ווטרינריה לא יוצאת דופן... יש המון גישות לנושא והמלצות רפואיות, אז בואו נעשה סדר...


חיסוני כלבים - מהאף עד הזנב

בכלבים יש שני סוגי חיסוני ליבה בישראל –


1. חיסון משושה – נגד שישה גורמי מחלה, ארבעה וירוסים (חיסון חי מוחלש- פרוו-וירוס, דיסטמפר, דלקת כבד נגיפית ICH, פארא-אינפלואנזה) ושני חיידקים (חיסון מומת - לפטוספירה), גורמי המחלה נפוצים מאוד בגורי כלבים, חלקם קטלניים, בנוסף שני זני החיידקים יכולים גם להדביק בני אדם.

על פי ההמלצות של ארגון ה AAHA יש לחסן כלבים החל מגיל 6 שבועות כדלקמן –

בגיל 6 שבועות, 10 שבועות, 14 שבועות (באזורי נגיעות גבוה כמו עמותות אפילו מנה נוספת בגיל 18 שבועות) שנה לאחר מכן בוסטר ואז אחת ל 3 שנים.

לרוב בפרוטוקל זה רמת הנוגדנים נגד הוירוסים שבחיסון גבוה ונותנת הגנה יפה לאורך זמן. אך לחיידקי הלפטוספירה יש עדויות שהחיסוניות מספיקה רק לכמה חודשים (בחלק מהמחקרים אפילו חצי שנה) ועד שנה כתלות בתרכיב המוזרק.

וכעת עומדים בפניכם מספר אופציות לאחר ביצוע חיסוני הגורות והבוסט בגיל שנה –

א. חיסון כל חצי שנה-שנה בחיסון ללפטוספירה בלבד וכל 3 שנים חיסון משושה מלא,

ב. בדיקת רמת נוגדנים ומתן בוסטר לפי הצורך

ג. ביצוע חיסון משושה מלא כל שנה.

בפועל מרבית הוטרינרים ממליצים על חיסון שנתי בדיוק מהסיבה הזאת.

כיום קיימת גישה חדשה הממליצה להתאים את פרוטוקול החיסונים לאורך חיי הכלב – לדוגמא בכלבי מושב/חצר בהם יש סיכוי גבוה למגע עם מכרסמים (המעבירים את מחלת הלפטוספירה בשתן שלהם) רצוי לבדוק את רמת הנוגדנים או לחסן ללפטוספירה כל חצי שנה עד שנה וחיסון משושה מלא כל 3 שנים. לחילופין כלבי בית עירוניים בהם הסיכוי למפגש עם מכרסמים נמוך – ניתן לחסן אחת לשלוש שנים בתרכיב המלא (במידה וקיבל את חיסוני הגורים כהלכה) ואחת לשנה בתרכיב ללפטוספירה בלבד. אופציה נוספת היא בדיקה של רמת הנוגדנים וחיסון ע"פ הצורך - אופציה זאת אומנם אידיאלית מבחינה רפואית אך עקב המחיר היקר של הבדיקות ביחס למחיר החיסון לרוב אינה פרקטית כלכלית ונמצאת בשימוש בבע"ח בהם רוצים להמעיט בחיסונים עקב רגישות למתן החיסון או בבע"ח להם בעיה רפואית הדורשת להמעיט בחיסונים.

**כדאי לדעת - מחלת הלפטוספירה היא מחלה מסוכנת שפוגעת בכליות ובכבד, מדבקת לבני האדם והטיפול בה הוא באנטיביוטיקה. **


2. חיסון כלבת – חיסון זה נדרש ע"פ חוק בכלבים במדינת ישראל, החל מגיל שלושה חודשים אחת לשנה. מחלת הכלבת הינה מחלה שעלולה להדביק בני אדם, היא מחלה קטלנית וחשוכת מרפא שקיימת במדינת ישראל ולכן מומלץ להקפיד על התחסנות כחוק.


קיימים חיסונים נוספים לכלבים כגון חיסון נגד שעלת מכלאות עליו נדבר בהזדמנות אחרת...


אז חד משמעית – חיסונים מצילים חיים! אם כך, למה שלא נחסן כל שנה את כולם??

מלבד ההוצאה הכספית וחוסר הנוחות שבזריקה עבור בע"ח, נראה שחיסונים לא לגמרי תמימים... מלבד אותם בע"ח שמראים תגובות אלרגיות לתרכיבי החיסון, מחקרים מראים כי חיסונים מסויימים מקושרים עם מחלות אוטואימוניות וגידולים סרטניים. מדובר במחקרים ראשונייים אך זה מספיק בשביל להתייחס לכך ולעבור מחיסוניות עדר לחיסוניות על פי מאפייני בע"ח ואורך חייו, תוך שימוש גובר בבדיקות לרמת החיסוניות (טיטר נוגדנים) במקום מתן חיסון "אוטומטי".


למען הסר ספק – גם אם בע"ח לא זקוק לחיסון יש לדאוג להקפיד על בדיקה שנתית (לכל הפחות) לכל בע"ח לגילוי וזיהוי של בעיות רפואיות – כי אבחון מוקדם מציל חיים!


רק בריאות!

ד"ר שני סופר

104 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page