top of page

טיפים לבחירת מרפאה וטרינרית

לא פעם מבקשים ממני המלצות למרפאות וטרינריות ברחבי הארץ. 

אז לצערי אני לא מכירה את כל המרפאות בארץ, אבל יש לי כמה טיפים לפרמטרים חשובים 

שכדאי לקחת בחשבון שאתם מחפשים מרפאה וטרינרית באזורכם. 

איך בוחרים מרפאה וטרינרית?

1. גישה לבע״ח- אני מאמינה שכל הוטרינרים אוהבי בע״ח ולמרות זאת יש גישות שונות גם בתוך הרפואה הוטרינרית לריסון ואחזקה של בע״ח. חשוב להתרשם בעת הבדיקה מהוטרינר מהקשר שלו עם בע״ח ומהדגש שהמרפאה שמה על חוויה חיובית לבע״ח בעת הבדיקה הטיפול והאשפוז. בע״ח שחווה חוויה לא טובה אצל הוטרינר (כלב או חתול) עלול בעתיד ממש לפחד ולהפגין תוקפנות מה שיקשה עוד יותר על בע״ח והבעלים לכשיזדקקו לטיפול רפואי.  

2. יסודיות ומקצועיות - אין עוררין על כך שמקצועיות רפואית היא חשובה! אבל הידעתם ש 70% מהדיאגנוזה מגיעה מהתשאול והבדיקה הפיזיקלית ולא משלל בדיקות המעבדה/הדמייה וכו׳. שימו לב אם הוטרינר שואל שאלות מנחות מנסה להגיע לבסיס הבעיה, בודק את בע״ח ביסודיות לפני שהוא מבקש לעשות בדיקות יקרות נוספות. זכרו- וטרינר מקצועי אמיתי גם אם יקר יחסוך לכם הרבה כסף בתעדוף נכון של בדיקות ובניצול נכון של המשאבים ולרוב יגיע לאבחנה מהר יותר ובצורה יעילה יותר.  

3. תקשורת בינאישית-  אני מאמינה שזה פרמטר חשוב בבחירה של כל רופא קל וחומר אצל וטרינרים עקב חוסר היכולת של הפציינט להסביר את עצמו. זכרו שמלבד אבחון וטיפול נכון תפקיד הוטרינר הוא גם להסביר את המצב באופן מפורט וברור לבעלים כמו גם להדריך אותם לגבי מה יש לעשות בשביל למנוע בעיות בעתיד. בעלים של בע"ח שמבין את הבעיה לרוב ישתף פעולה ויקפיד טוב יותר על ההנחיות מה שללא ספק יתרום לבע"ח להבריא מהר יותר.

4. יציבות של כוח אדם- אז אם אתם מחפשים פרמטר אחד שבעיני יש לו קורלציה ישירה לטיב המרפאה כנראה שזה הוא הפרמטר הזה. 

יציבות של כוח אדם מראה המון על הניהול של המרפאה, ההכשרה, יחסי האנוש ועבודת הצוות. זה נכון שבכל מקום יש שינויים של כח אדם, אבל במרפאות בעייתיות (גם אם מבחוץ נראות מאוד טובות, נוצצות ואיכותיות) המצב קורה בתדירות הרבה יותר גבוה... וכמו כל דבר, שאלו את עצמכם, מדוע הצוות מתחלף בתדירות גבוה? רוב הפעמים מדובר בבעיה פנימית, והבעיות הללו מנסיוני תמיד משליכות על בע״ח שמטופלים שם גם אם זה לא נראה לעין באופן ישיר או מורגש... 

4.  ייעוץ עם מומחים- יש מרפאות שמספקות שירותי ייעוץ מומחים יותר וכאלו שמעדיפות לא להפנות מקרים ולהתמודד עם רוב המקרים בעצמם. 

באופן אישי אני לא מאמינה שאפשר להיות מצויינים בהכל, זה פשוט לא קיים. ובדיוק בשביל זה יש מומחים שהקדישו עוד שנים להתמקצע בתחום מסויים אחד. ייעוץ עם מומחים אומנם לעיתים יקר בהשוואה לייעוץ עם רופא כללי אבל זה הדוגמא הקלאסית למתי יקר הוא בעצם זול- עקב המומחיות שלהם הם מגיעים לאבחון מהר יותר ובפחות בדיקות ובכך חוסכים כסף (על בדיקות וטיפול מיותרים) וגם זמן וסבל לבע״ח עקב אבחון וטיפול יעיל מוקדם יותר.  

5. מכשור במרפאה מול שירותים חיצוניים- לא פעם שאלו אותי לקוחות חדשים שניסו לבחור מרפאה האם יש אצלנו בדיקות דם או מכשיר אולטרסאונד.

אז אני מסכימה שזה מאוד שיווקי שרואים שיש למרפאה שלל מכשירים, ג׳אדגטים וצעצועים אבל השאלה האם זה נחוץ, נכון מקצועית או משתלם ולפי דעתי האישית במרבית המרפאות הכלליות התשובה היא לא. 

בואו נתחיל בסיבה הכי חשובה- מכשור מרפאתי נחות באיכותו, דיווקו ואמינותו ביחס למעבדות חיצוניות או שירותי מומחים חיצוניים. זה נכון גם לבדיקות דם וצואה (מעבדה חיצונית אמינה יותר, המכשירים עוברים כיול ותחזוקה טובה יותר ואפילו לרוב הבדיקות מקיפות יותר וזולות יותר ביחס למכשירים מרפאתיים שהיתרון היחיד שלהם הוא שהתוצאות מתקבלות במקום להבדיל מהמתנה של מספר שעות במעבדה חיצונית) 

אבל ההבדל משמעותי יש גם בהדמייה- הרבה וטרינרים מחזיקים מכשיר אולטרסאונד משוכלל במרפאה ומבצעים בדיקות אולטרסאונד מקיפות אך הם אינם רדיולוגים ולכן הפענוח לוקה בחסר גם שמדובר בוטרינרים מנוסים שכן רדיולוגיה ווודאי אולטרסאונד דורשים מומחיות שלפעמים ההבדל בממצאים יכול להיות משמעותי לאבחון נכון ומתן המלצות רפואיות... 

ולכן אלא אם מדובר במרכז חירום שם יש חשיבות לקבלת תוצאות מידיות אין הצדקה למרבית המרפאות ואפילו יש בעיני חיסרון בביצוע בדיקות בתוך המרפאה, כמובן שזה עוד סיבה לכך שהרפואה הוטרינרית מאוד יקרה כי שצריך להחזיר הוצאות של מכשירים רפואיים יקרים זה בא לידי ביטוי בכל עלויות המרפאה וחבל!

6. אשפוז ושירותי חירום- עוד פרמטר חשוב בבחירת מרפאה המתייחס לשירותים שהמרפאה מציעה הוא אשפוז ושירותי חירום. 

הרבה אנשים מחפשים כאמור מרפאה אחת שתעשה הכל, גם בדיקות וטיפולי שגרה אבל גם מענה בחירום. אבל להתנהלות הזאת יש גם חסרון מקצועי וגם חסרון כלכלי. 

הראשון רפואת חירום זה רפואה לכל דבר, יש התמחות כזאת ולכן בע״ח שזקוק לטיפול חירום עדיף לו להגיע למרכז חירום המתמחה במתן מענה נכון לבע״ח במצב זה. גם בגזרת האשפוז תוכלו למצוא מרפאות ללא אשפוז, מרפאות עם אשפוז חלקי (כזה שבע״ח נשאר במרפאה אך מחוץ לשעות העבודה הוא לבד שם ובמקרה הטוב באים לבקר אותו פעם פעמיים בלילה ואשפוז מלא כזה שבע״ח נמצא בהשגחה ויש מענה 24/7 למקרה שחל שינוי במצבו או אפילו סתם הנוזלים והתרופות שלו הפסיקו לזרום והרי זאת הסיבה שלמענו אושפז...

מרכזי החירום ואשפוז הטובים אלא שעובדים 24/7 ומספקים גם מומחיות בטיפול חירום וגם כוח אדם מתאים הם יקרים מאוד, מנגד גם מרפאות שנותנות טיפול חלקי הן יקרות כי הקמה של מערך אשפוז דורש השקעה בכלובים, ציוד, מכשור ותרופות ולכן מייקר מאוד את כל שירותי המרפאה וגם לא נותן מענה מספיק איכותי לבע״ח כי בחלק משמעותי מזמן האשפוז הם לבד...

אז אחרי כל ההסברים האלה, מה ההמלצה שלי? 

אני חושבת שלחפש מרפאה אחת שטובה בהכל ותיתן מענה להכל זאת טעות! גם מקצועית וגם כלכלית. 

והרבה יותר נכון לחפש מערך של מרפאות. 

1. מרפאת שגרה- מרפאה עם צוות איכותי ומקצועי בעדיפות לכזאת שנעזרת בשירותי מומחים ומעבדה חיצונית. היא לא צריכה לעבוד מסביב לשעון וגם לא לתת מענה בחירום. מרפאה שכזאת יכולה להתמודד עם מרבית הבעיות של בע״ח ולספק רפואה מצויינת. 

2. מרפאת חירום- מרכז שמעניק שירותי חירום ואשפוז שפתוח 24/7 ולכן בע״ח מנוטר כל משך האשפוז. בסופו של דבר גם אם מרפאות אלה יקרות מדובר במקרים לא סטנדרטים, ואם בע״ח זקוק להם עדיף שלפחות יקבל את המענה הכי מקצועי ומהיר וככה גם סביר להניח שמשך המחלה יהיה הקצר ביותר ביחס לטיפול שאינו אופטימלי ולעיתים יגרור סיבוכים מיותרים.  בהצלחה! ורק בריאות, ד"ר שני סופר

328 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page