top of page

עזרה ראשונה בחיות מחמד

לרגל יום העזרה הראשונה שחל החודש, הכנתי לכם מדריך קצר לעזרה ראשונה בחיות מחמד. ממליצה לקרוא, לשתף ולהדפיס את דף הסיכום ולשמור לעת צרה - זה מציל חיים!

עזרה ראשונה לחיות מחמד
מדריך עזרה ראשונה לכלבים וחתולים

חיות המחמד שלנו לעיתים נקלעות למצבי חירום הדורשים מענה מהיר ומיידי. כיוון שבעת מצוקה, גם אנחנו מושפעים מהלחץ כדאי להערך מראש ולהכין "ערכת עזרה ראשונה" שתהיה זמינה ומסודרת, כך שברגע האמת לא תצטרכו לחשוב יותר מידי ותוכלו פשוט לפעול. ציוד לשעת חירום בבעלי חיים:

  • מדריך עזרה ראשונה מודפס

  • מספרי טלפון חשובים - לוכד / וטרינר / מרכז חירום

  • עותק של התיק הרפואי של בע"ח

  • לכלבים - מחסום, קולר ורצועה.

  • לחתולים - מגבות לריסון וכלוב נשיאה

  • מדחום מהיר וגמיש + ואזלין

  • ציוד חבישה - גות נקיות, תחבושת נצמדת

  • תמיסת פולידין.


***שימו לב! בע"ח פצוע/כאוב עלול לנשוך/לשרוט עקב הסטרס/כאב שהוא חש, היזהרו!!! ***

אם בע"ח נחנק – יש לפנות באופן מיידי לטיפול וטרינרי! אם בהסתכלות בחלל הפה יש גוף זר שניתן לשלוף יש לעשות זאת, אם בע"ח לא מאפשר או זה לא ניתן יש לפנות מיד לוטרינר אם בע"ח קרס ולא ניתן להוציא את הגוף הזר יש להשכיבו על הצד וללחוץ באופן מהיר ותקיף על כלוב הצלעות עם כף היד 3-4 פעמים על מנת לדחוף את הגוף הזר החוצה תוך כדי פינוי לוטרינר.

אם בע"ח אינו נושם – יש לפתוח את הפה למשוך את הלשון החוצה להסתכל וללודא שאין גוף זר שחוסם את דרכי הנשימה. יש לבצע הנשמה ע"י סגירה של הפה ונשיפה של אוויר ישירות לאף עד להרחבת בית החזה. היזהרו - נפח הריאות שלנו גדול בהרבה מזה של מרבית בע"ח ולכן היזהרו לא להנשים בנפח גבוה אלא רק עד להתרוממות בית החזה. יש לבצע הנשמה כל 4-5 שניות עד הגעה לוטרינר

אם לבע"ח אין דופק – תחילה יש לבצע הנשמות כמפורט לעיל. יש להשכיב את בע"ח על צד ימין על משטח קשיח, הלב נמצא בתחתית בית החזה ממש בגובה המרפק יש להניח יד אחת מתחת לבית החזה ויד שניה מעל הלב. בכלבים - יש ללחוץ מטה עד ללחיצה של בית החזה יש להתאים את עוצמת הלחיצה לגודל הכלב. בחתולים - יש לערסל את הלב כך שהאצבעות מתחת לבית החזה והבוהן מעל וללחוץ את הלב בין האצבעות לבוהן. יש ללחוץ בקצב של 100 פעימות בדקה יש לבצע לחיצות חזה והנשמות לסירוגין. (על כל 5 שניות של לחיצות לתת הנשמה) יש להמשיך עד לחזרת דופק ונשימה או הגעה לוטרינר סרטון הסבר על החייאה בחיות מחמד תוכלו למצוא בקישור - https://youtu.be/AS1j0ZHomfg

מצבי חירום שונים: אם בע"ח הוכש ע" י נחש –

יש לצלם את הנחש (לא ללכוד!) ולהעביר את בע"ח לטיפול בהקדם במינימום טלטול. אם בע"ח סובל ממכת חום – יש לקרר את בע"ח (הרטבה במים/הצמדת קרחונים/מיזוג) ולפנות מיד לוטרינר. אם בע"ח הורעל – יש לפנות מיד לוטרינר עם שם הרעל וכמות שנאכלה. אין לגרות הקאה או לתת טיפול כלשהו על דעת עצמכם.

אם בע"ח מתעוות – יש לפנות את האזור מחפצים ולנסות לרפד את האזור ככל האפשר. יש לתזמן את משך ההתקף ורצוי לצלמו בוידיאו. בסיום ההתקף יש ליצור קשר עם הוטרינר.


אם בע"ח נפצע –

רצוי לפנות לוטרינר עם מינימום תזוזה ובמנשא סגור (חתולים) אם יש חפץ זר בפציעה לא להסירו לבד. אם בע"ח מדמם – יש להפעיל לחץ ישיר על אזור הדימום בעזרת מגבת נקיה למשך 3 דקות לפחות ולפנות לוטרינר במהירות. אם בע"ח נכווה – יש לשטוף את אזור הכוויה במים זורמים בטמפ' החדר (לא קרים) ולפנות מיד לוטרינר.

לסיכום - מצבי חירום לרוב אינם צפויים ויכולים לקרות לכל אחד מאיתנו בכל שלב. תגובה נכונה ושקולה במצבים אלו בהחלט יכולה להעלות את סיכויי השרידות של בעלי החיים. בכל מצב חירום הקפידו על הגעה מהירה ככל האפשר למרכז חירום/וטרינר זמין. רק בריאות, ד"ר שני סופר



545 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page