top of page

עיטוש הפוך בכלבים וחתולים

בתקופה הזאת של השנה תמיד נצפית עליה במקרים של בעלים מודאגים המגיעים למרפאה בבהלה עקב התקפי שיעול/עיטוש/קוצר נשימה.


בחלק לא קטן מהמקרים מסתבר שמדובר בלא אחר מעיטוש הפוך - reverse sneezing.

מדובר במצב בו בע"ח באופן פתאומי נכנס להתקף לרוב של כמה שניות בו הוא מכניס אוייר בפה סגור(!) ויוצר רעש די מפחיד שנראה בעין בלתי מיומנת כקוצר נשימה ומצוקה גדולה.


** הסרטון המצורף נלקח מאתר youtube ומדגים כלב באפיזודה של עיטוש הפוך** בפועל מדובר בפעולה שמצביעה על גירוי מאוד ממוקד באזור האף האחורי (נאזופארינגס). ולהבדיל משיעול/עיטוש/קוצר נשימה שעלולים לנבוע מבעית ריאה/לב מסכנת חיים זהו לרוב לא מצב חירום. אמצעי

טיפ לזיהוי – בע"ח שמצוי במצוקה לרוב ינשום בפה פתוח בשביל להכניס יותר אוויר וחמצן ואילו במקרים אלו הנשימה היא בפה סגור. (מצורף סרטון מהיו טיוב של כלב בזמן התקף, בחיפוש פשוט תוכלו למצוא עוד דוגמאות רבות)

הגורמים לעיטוש הפוך מגוונים – החל מחיות שעושות זאת ללא סיבה כלל ( בשפה מקצועית קוראים לזה אדיופאתי) ועד גירוי של חומר כימי/אבקנים, בצקת, אלרגיה, דלקת, גוף זר ואפילו גידול באזור האף שיכולים לגרום להתקפים אלו.

אם בע"ח לא מראה הפרשה מהאף/דימום, שינוי מבני, כאב/רגישות בבדיקה ( כולל בדיקת פה) ותדירות ההתקפים נמוכה לרוב מתבצע מעקב בלבד. אך אם התדירות גבוה או יש סימנים מחשידים לגוף זר/גידול ניתן לבצע בדיקה רינוסקופית במהלכה מצלמה זעירה מוכנסת לאף ובוחנת את האזור ואף מאפשרת דיגום לתרבית/היסטולוגיה במידת הצורך.

לעיתים הוטרינר ינסה טיפול באנטיהיסטמים להורדת הבצקת או באנטיביוטיקה אם קיים חשש מדלקת באזור.

ואם שאלתם את עצמכם למה בתקופה האחרונה יש ריבוי של מקרים אלו – 2 סיבות עיקריות:

1. בואו של האביב ופריחה של צמחים רבים גורמים לעליה במקרי האלרגיות.

2. חג הפסח כולל את ניקיון הפסח המפורסם, כולל הרבה פעמים חומרים כימיים שמגרים את האף במיוחד בבע"ח שנמצאים בבית ושואפים את החומרים.


עוד סיבה למה תיעוד של התנהגויות חריגות של בע"ח בוידאו שזמין לכולנו בטלפון, יכולה לקדם את הוטרינר באבחון ולמנוע לעיתים בדיקות יקרות ומיותרות.


רק בריאות! ד"ר שני סופר

5,817 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page