top of page

קדחת קרציות בכלבים

עודכן: 15 בדצמ׳ 2019

אוגוסט אומנם מאחורינו, אבל הקיץ בישראל הוא די שנתי, לפחות בכל הנוגע לפעילות קרציות. כל עוד טמפ' הסביבה באופן ממוצע מעל 10 מעלות צלזיוס קרציות נשארות פעילות, ולכן מהוות סכנה בכל חודשי השנה.

קדחת קרציות בכלבים

קרציות מעבירות טפילים וחיידקים רבים הן לבע"ח והן לבני אדם שחיים בסמיכות לרוב קרציות צריכות להיות צמודות מספר שעות בודדות על מנת להעביר את גורמי המחלה לבע"ח.

ישנם מספר רב של גורמי מחלה המועברות ע"י קרציות אך היום נתמקד בחיידק הנפוץ ביותר - ארליכיה. ישנם מספר זנים של ארליכיה, הפוגעים בתאים שונים של מערכת החיסון אך החיידק הנפוץ ביותר בישראל בכלבים נקרא ארליכיה קאניס והוא פוגע בתאי דם לבנים מסוג מונוציטים.

המחלה נפוצה בכל היבשות מלבד אוסטרליה ואנטרטיקה ומועברת ע"י קרצית הכלב החומה.

מרגע מעבר המחלה מהקרצית לכלב המחלה לרוב דוגרת בין 8-20 יום ואומנם כל כלב עלול להידבק אך רועים גרמנים והאסקי סיבירי נמצאו כרגישים יותר למחלה.

למחלה 3 שלבים עיקריים:

1. אקוטי – לרוב נמשך בין שבוע עד 4 שבועות, מתאפיין בחום, חולשה, אובדן תאבון, הגדלת קשרי לימפה שטפי דם ודימומים ספונטניים. בבדיקות דם לרוב נמצא ירידה במספר טסיות הדם ועליה ברמת תאי הדם הלבנים מסוג מונוציטים. טיפול בשלב זה לרוב יוביל להחלמה מלאה 2. סב-קליני – שלב זה לא מוגדר ויכול להימשך בין חודשים עד שנים לאחר הדבקות בחיידק בשלב זה לבע"ח אין כלל סימני מחלה. בבדיקות דם יראו ירידה בתאי הדם האדומים, אנמיה וירידה ברמת תאי הדם הלבנים. הסיבה שבישראל עושים ספירת דם לפני כל ניתוח זה על מנת לאתר בע"ח הנמצאים בשלב זה של המחלה, הם אינם נראים כלל חולים כלפי חוץ אך עקב ירידה בספירת הטסיות מערכת הקרישה שלהם אינה יעילה ובניתוח הם עלולים לדמם באופן חריף! טיפול בשלב זה לרוב יוביל להחלמה מלאה. 3. כרוני - בשלב זה בע"ח לרוב מפגינים סימני חולשה, דכאון, לעיתים חום, חיוורון, הגדלת קשרי לימפה וטחול, שטפי דם בעור, בצקות/צליעות, סימני מערכת עיכול, סימנים נוירולוגים, פגיעה כלייתית, סימנים אופיינים בעיניים ודימומים. בבדיקות הדם יש ירידה בכל תאי הדם עקב פגיעה במח העצם ועליה באנזימי הכבד, מצב זה לרוב הוא בלתי הפיך והסיכוי לטיפול בשלב זה נמוך מאוד ולרוב מדובר במצב סופני. האבחון של קדחת קרציות נעשה על ידי שילוב של היסטוריה מתאימה (העדר טיפול רציף נגד קרציות), יחד עם סימנים קלינים מתאימים וספירת דם חשודה. ניתן גם לבצע בדיקות לנוכחות נוגדנים כנגד החיידק (בדיקה סרולוגית), אך בדיקות אלה לרוב רק מעידות על חשיפה, ולא בהכרח על זיהום פעיל לשם אבחון סופי מומלץ לבצע בדיקת PCR לנוכחות החיידק בדם.

הטיפול במחלה הוא ע"י אנטיביוטיקה מסוג דוקסילין הניתנת פעם ביום למשך 4 שבועות. במקרים חמורים יש גם צורך בטיפולים נוספים לעידוד ייצור תאי דם וטיפול תומך במחלה. במצבים בהם יש אנמיה יש צורך גם בטיפול משלים בתוסף ברזל וויטמין בי 12 (כדוגמאת ויהמו)

חשוב מאוד לבצע ספירת דם חוזרת מספר ימים לאחר תחילת הטיפול – לרוב בשלב האקוטי תוך 24-72 שעות יש שיפור ברמת הטסיות בדם. מומלץ בחום בסיום הטיפול לבצע בדיקת PCR חוזרת לוודא שאכן החיידק הוכחד על מנת להימנע ממצב בו תישאר נשאות שתוביל למצב כרוני בעתיד...

בכל העולם וגם בישראל עמלים על פיתוח של חיסון כנגד המחלה, כרגע אין חיסון שכזה זמין בשוק, אך קבוצת מחקר בישראל בראשות פרופ' שמעון הרוש (באוניברסיטה העברית) כבר פרסמו מספר מאמרים בנושא, ויש תקווה כי המצב אולי ישתנה בשנים הקרובות... המניעה כיום מתמקדת במניעה של קרציות ע"י שלל תכשירים בינים אמפולות/קולרים/טבליות.

לסיכום, קרציות מעבירות מחלות מסוכנות לכלבים ולבני האדם שבאים איתם במגע! אנא הקפידו על טיפול רציף כנגד קרציות כל השנה! לא צריך יותר ממספר ימים ללא טיפול בשביל להדבק במחלה שעלולה להיות קטלנית...

רק בריאות, ד"ר שני סופר

112 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page