top of page

רפואת כלבים וחתולים מבוגרים

רפואה גריאטרית תופסת תאוצה בשנים האחרונות גם בתחום הרפואה הוטרירנית.

לאט לאט עולה המודעות שבע"ח מבוגרים דורשים התייחסות שונה על מנת לאתר מוקדם בעיות שלעיתים משפיעות מאוד על איכות החיים של בע"ח המובגרים ובני משפחותיהם.



כלבים וחתולים מבוגרים


מתי בע"ח נחשב מבוגר?

אז לשאלה הזאת אין תשובה אחת חד משמעית, ברמת העיקרון בע"ח נחשב גריאטרי כשהוא עבר 80% מתוחלת החיים הצפויה לגזע. ולכן בגזעי ענק מדובר על גיל 6 שנים, בעוד שבגזעי טוי זה מעל גיל 12 ובחתולים מעל גיל 14.

לרוב נהוג להתייחס לבע"ח כמבוגרים מעל גיל 7 אך כאמור זה לא תמיד מדוייק ותלוי בגזע בע"ח ותוחלת החיים שלו.


מה משתנה בבע"ח מבוגרים?


שינויים בתפקוד האיברים -

בגיל מבוגר יש ירידה ברזרבה התפקודית של איברי הגוף – לכל איבר בגופנו יש רזרבה תפקודית, משמע אנחנו יכולים לאבד חלק מפעילות האיבר והגוף ימשיך לתפקד כרגיל, לדוגמא בכליות יש 70% רזרבה ויש גם 2 (כלומר אפשר לאבד כליה ועוד 70% מהכליה שנותרה לפני שנתחיל לראות שינויים בתפקוד הכלייתי).

עם הגיל יש בלאי של איברי הגוף ונשארת פחות רזרבה זמינה, ולכן בע"ח מבוגרים הרבה פחות טולרנטיים לשינויים (כדוגמאת – סטרס, צום, עמידות בתנאי סביבה, צריכת מים וכו') ובעת משברים הרבה יותר קשה להם להתאושש.

כמו כן בע"ח מבוגרים סובלים מיותר מחלות (ביניהם מחלות לב, כליה, כבד, ריאה, עצבים, ירידה במסת השריר ועליה בשומן, ירידה בקצב חילוף החומרים, שינויים בצמיחת הפרווה, ירידה בפעילות מערכת החיסון ועוד ועוד....)

הרבה פעמים ניכרת ירידה בחושים- שמיעה, ראיה, ריח ותנועה.


כל אלו מצריכים מאיתנו התחשבות והבנה גם בחיי היום יום – תמיכה בבע"ח, שמירה על תנאים קבועים ככל האפשר, שינוי הרגלים בהתאם למצב בע"ח, צמצום סטרס ככל האפשר (גם בעת טיפול וטרינרי), הקפדה על טיפולים מונעים בזמן והגעה בהקדם לטיפול רפואי שכן סיבוכים מופיעים יותר בקלות והם קשים יותר לאיזון.


שינויים ברמת הפעילות -

עם הגיל בע"ח רבים יורדים ברמת הפעילות זה לעיתים משני לבעיות פרקים שאופיניות בגילאים מבוגרים, מחלות הורמונליות או עקב השמנה.

ישנם הרבה סוגים של טיפולים זמינים ופעמים רבות ניתן לסייע לבע"ח ולשפר את איכות חייהם – ולכן אם אתם רואים סימנים של האטה זה לא חייב להיות "נורמלי" – פנו לבדיקה ובררו אם ניתן לסייע.

כמו כן לעיתים עם הגיל תצטרכו למצוא פתרונות יצירתיים לתמוך בבע"ח – הימנעות ממדרגות, הגבהה של כלי האוכל, מזרונים מתאימים למנוחה ועוד..


שינויים התנהגותיים -

עם הגיל יש עליה בבעיות קוגנטיביות כגון דמנציה הבאה לידי ביטוי בשינויים התנהגותיים הכוללים –

רגישות לרעשים, התנהגות אגרסיבית, יללות/נביחות, חרדה, בלבול, חוסר שקט, הליכה חסרת מטרה, חוסר שליטה על צרכים בבע"ח ששלטו בהם קודם, שינויים בדפוסי שינה, פחות רצון לשחק, התנהגות חזרתית, ירידה בתגובה לפקודות קוליות, יותר נרגנים.


באופן אידיאלי בבדיקה השנתית/חצי שנתית הוטרינרית הוטרינר ישאל את הבעלים לבע"ח מבוגרים על נוכחות הסימנים וינטר אחר המצב, כך יוכל לעקוב אחר ההדרדרות ולהתערב בשלב הנכון בתרופות או טיפולים להקלה על המצב.


שינויים במשקל -

למשקל יש תפקיד מכרגע בבריאות של בע"ח מבוגרים.

משקל עודף מעלה את הסיכון למחלות פרקים, בעיות נשימה, סכרת, מחלות הורמונליות, מחלות לב, לחץ דם גבוה, מחלות עוריות ואף גידולים סרטניים.

מנגד אובדן משקל פתאומי בבע"ח מבוגרים הוא סימן אזהרה חשוב!

ויכול להעיד על שללל מחלות ביניהם יתר פעילות של בלוטת התריס בחתולים, מחלות כליה, מחלות לב, גידולים ועוד... מחקרים מראים שיש קשר ישיר בגיל מבוגר בין משקל בע"ח לתוחלת החיים שלו.

ועל כן במיוחד בבע"ח מבוגרים יש חשיבות עליונה למעקב אחר משקל – באופן פרקטי אחת לחודש ממליצה לשקול את בע"ח (אפשר גם בבית) ולתעד את הממצאים בטבלה. במידה ויש מגמה של שינוי במשקל מומלץ לפנות לבדיקה וטרינרית.


האם כדאי להביא לבע"ח מבוגר בע"ח חדש הביתה?


בעוד שיש הרבה מקרים בהם הכנסה של בע"ח צעיר הובילה לשיפור במצב הרוח והפעילות של בע"ח מבוגר,

לצערי לא תמיד כך הדבר – בהרבה מקרים זהו גורם סטרס משמעותי לבע"ח המבוגר וממש פוגע בבריאותו.

ועל כן לפני הכנסה של בע"ח חדש לבית התייעצו עם וטרינר שמכיר את בע"ח שלכם ויכול לעזור לכם להבין אם הדבר יתאים עבורו או שהסיכון גדול מהתועלת.



למרות כל המפורט לעיל,

יש מעט דברים יותר מספקים מטיפול בבע"ח מבוגר,

המבט בעיניים והכרת התודה – אין להם תחליף!

מאחלת לכולנו שחיות המחמד שלנו יגיעו לשיבה טובה,


רק בריאות,

ד"ר שני סופר.


בתמונה - סנופי ז"ל, ליווה אותי מגיל 12 ועד השנה הראשונה ללימודי וטרינריה, השנה האחרונה שלו היתה קשה מאוד, אבל גם מאוד מספקת, ובזכותו התאהבתי בטיפול בבע"ח מבוגרים.

111 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page