top of page

שעלת מכלאות בכלבים

הכלב משתעל באופן אקוטי? חזרתם מפנסיון לאחרונה? נוטים להשתתף במפגשי כלבים? אולי יש לו שעלת מכלאות...


שעלת מכלאות בכלבים

שעלת מכלאות היא מחלה בה יש לא יותר מזיהום של קנה הנשימה (canine infectious tracheobronchitis ) מדובר באוסף של וירוסים (בניהם אדנווירוס, דיסטמפר, פאראינפלואנזה, הרפס וכו'..) שגורמים לדלקת מקומית באזור דרכי הנשימה, על בסיסם לרוב מתיישבים גם חיידקים שגורמים לזיהום, המוכר ביותר בחיידקים אלו הוא חיידק הבורדטלה ברונכיספטיקה ( אך לרוב הוא משני לזיהום ויראלי ולא הגורם הראשוני למחלה).

השם האקזוטי "שעלת מכלאות" ניתן למחלה כיוון שהמחלה מאוד מדבקת ועוברת באוויר או במגע עם משטחים נגועים ולכן באזורים בהם יש ריכוזי כלבים כמו פנסיונים/מכלאות כלבים/מפגשי כלבים/מרפאות וטרינריות ההדבקה מתרחשת ביתר קלות (בדיוק כמו שילדים נדבקים בוירוסי נשימה כשהם נכנסים לגן... ).

המחלה מאופיינת בשיעול טורדני שהופיע לפתע, לעיתים יש גם סימני מחלה כללית כגון הפרשות אף/עיניים אבל לרוב בע"ח פעילים, אוכלים בתאבון ומרגישים טוב בין התקפי השיעול.

הסכנה העיקרית במחלה זה התיישבות של חיידקים בדרכי הנשימה שיובילו לזיהום והפחד העיקרי הוא כאמור זליגה של הזיהום לריאות וגרימת דלקת ריאות מצב זיהומי חומור ולעיתים מסכן חיים אם כי נדיר באופן יחסי.

הטיפול במחלה גם הוא קונטרברסלי - כיוון שהזיהום הוא ויראלי אין ממש טיפול יעיל, וכמו שהמרצה שלי בבית הספר לרפואה אמר - "המחלה תעבור תוך שבועיים עם אנטיביוטיקה או תוך 14 יום ללא".

עדיין מרבית הוטרינרים כן נותנים טיפול אנטיביוטי בשביל למנוע את דלקת הריאות שאומנם נדירה אך מסוכנת מאוד.

בנוסף בחלק מהכלבים שמפגינים שיעול מאוד טורדני ברמה שמפריעה לאיכות חייהם או לזאת של בעליהם ניתן לתת טיפול קצר מאוד בתרופות להקלה על בצקת והדלקת ובכך להקל על השיעול.

לסיום קיים חיסון כנגד חיידק הבורדטלה ברונכיספקטיה, מדובר בזן מוחלש של החיידק שניתן ישירות לחלל האף, יעילות החיסון די נמוכה וכיוון שמדובר בחיידק חי מוחלש לעיתים החיסון בעצמו גורם לסימני שיעול ומחלה בכלבים, אך עדיין מרבית הפנסיונים דורשים את החיסון טרם הכניסה לפנסיון ( יש לבצעו כ 2-3 שבועות לפני הכניסה לפנסיון) כיוון שבאוכלוסיות גדולות הוא כן תורם להפחתת ההדבקה וגם לרוב מקל על חומרת המחלה.

בנוסף חלק מהוירוסים שאחראיים לזיהומים הללו נמצאים בחיסון המשושה וגם עוזרים במניעת המחלה.

חשוב לזכור שלא כלב משתעל סובל משעלת ולכן בכל שיעול חייב להיבדק ע"י רופא לשלול בעיות חמורות שיכולות לגרום גם הן לשיעול כגון כשל לב, גופים זרים ודלקות ריאה.

רק בריאות,

ד"ר שני סופר

154 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page