top of page

דלקת חניכיים כרונית בחתולים

חתולים רבים סובלים מדלקת חניכיים כרונית חריפה.

דלקת חניכיים כרונית בחתולים

במחלה זו תאי מערכת החיסון של החתול תוקפים את הפלאק (השכבה הדקה של חיידקים שמצפה את השן) הדלקת החריפה בחניכיים פוגעת במבנים הסובבים את השן ואט אט פוגעת בשן ובאחיזתה בלסת. הדלקת החריפה מתפשטת ומגיעה גם לאזורי הפה והלשון וגורמת שם דלקת חריפה, כיבים וכאב רב. הגורם לדלקת לא תמיד ידוע, לגנטיקה הינה רכיב מרכזי אך ישנם גם גורמים זיהומיים ויראלים וחיידקים שמוערבים בדלקת, ביניהם זוהו וירוס ה- FIV הפוגע במערכת החיסון, ווירוס קליצ'י שנמצא בחולים רבים.

הסימנים הקלינים במחלה כוללים: ירידה באכילה, ירידה במשקל, ריח רע מהפה, חיכוך של כפות הידיים באזור הפה, כאב באכילת מזון, העדפת מזון רך ע"פ יבש, ריור, נפיחות, כיבים ודימום מהחניכיים ועוד...

האבחון מתבצע ע"י בדיקה פיזיקלית בה נבדק הפה ביסודיות לאיתור דלקת בחניכיים ובשאר אזורי הפה/לשון. יש לשקול ביצוע בדיקות דם כלליות לוודא שאין גורמים מערכתיים שגורמים/תורמים/מחמירים את הבעיה ( לדוגמא מחלת כליות יכולה להתבטא בכיבים ולקויות בחלל הפה) ובדיקה לזיהוי הדבקה בנגיף ה FIV (וירוס האיידס בחתולים). כמו כן מומלץ לבצע צילומי רנטגן דנטלים על מנת להעריך את מצב שורשי השיניים – חשוב לצלם גם אזורים בפה בהם חסרות שיניים (שכן לעיתים שורשי השן קיימים וגורמים לתגובה הדלקתית) וגם באזורים בהם יש שיניים שנראות תקינות שכן לעיתים גם שן שנראית "תקינה" במבט יכולה להסתיר מתחת לקו החניכיים מצבי מחלה מתקדמים הדורשים טיפול או עקירה.

הטיפול במחלה מתחלק לשני מישורים - טיפול שמרני – לרוב מתבצע במקרים קלים, וכולל טיפול אנטיביוטי, תרופות משככות כאבים, ותרופות לריפוי כיבים (סוקרלפט) הנצמדות לאזורי הכיב ומעודדות החלמה. ישנה חשיבות לשמירה על היגיינת פה ככל האפשר, אם זאת, בחתולים הסובלים מהמחלה צחצוח של השיניים אינו פרקטי עקב הרגישות באזור אך כן כדאי לשקול משחות לחיטוי מקומי. בנוסף ישנן תרופות לדיכוי התגובה החיסונית, לרוב מדובר בסטרואידים, תרופות אלה שהיו פופולריות מאוד בעבר, נותנות הקלה זמנית בלבד, ולרוב טומנות בחובן סיבוכים רבים. מומלץ להימנע ככל האפשר משימוש בתרופות אלה, ולהגיע אליהם רק כמוצא אחרון.

טיפול כירורגי – הטיפול העיקרי במחלה הינו טיפול פריאודנטלי מקיף שכולל צילומי רנטגן דנטלים, ניקוי של השיניים ועקירות של שיניים חולות – לרוב יש צורך בעקירות של כל השיניים הטוחנות ובמקרים קשים יש צורך בעקירות של כל השיניים בפה, פרוצדורה שדורשת ידע ונסיון בתחום. חשוב לזכור שגם לאחר ביצוע עקירות של פה מלא עדיין יעילות הטיפול הכירורגי עומדת על כ 60-70% הצלחה. כלומר כ- 70% מהחתולים יחוו הקלה ולא יזדקקו לטיפול רפואי נוסף מנגד כ 30% מהחתולים ימשיכו לסבול מהמחלה למרות העקירות ויזדקקו להמשך טיפול תרופתי.

בארץ ובעולם ישנם מחקרים רבים המנסים למצוא מזור למחלה ביניהם גם מחקרים בחמצן בלחץ גבוה (שמתקיים גם בארץ), מחקר בתאי גזע, אינטרפרון ועוד ועוד.. כולנו תקווה שימצא פתרון למחלה שפוגעת באיכות חייהם של חתולים כה רבים!

רק בריאות, ד"ר שני סופר

1,050 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page