top of page

השתלת צואה בכלבים וחתולים

נכתב ע"י ד"ר טליה מור, וטרינרית העוסקת בהשתלת צואה בישראל. בעל החיים סובל משלשול כרוני שאינו מגיב לטיפול? בואו לשמוע על פרוצדורה חדשנית בתחום הרפואה הוטרינרית שיכול לסייע!





מערכת העיכול מכילה מגוון רחב וגדול של מיקרואורגניזמים רובם חיידקים, החיידקים הללו הם חלק בלתי נפרד מאיתנו, חלקם מוגדרים כחיידקים "טובים" וחלקם כחיידקים "רעים", במצב בריאותי תקין קיים איזון בין שתי האוכלוסיות הללו והן נמצאות בשלום ובשיוויי משקל.

לחיידקים הללו תפקיד חשוב בשמירה על תפקוד תקין של הגוף, הם חיוניים לתהליכי פירוק ועיכול, יצור וספיגה של ויטמינים, מינרלים הם בעלי תרומה למאזן האנרגיה, לחילוף החומרים, להתפתחות רקמות, לפעילות מערכת החיסון ולהגנה כנגד חיידקים מחוללי מחלות. בשנים האחרונות אנשי רפואה ומדע החלו אף להבין כי לחיידקים הללו השפעה לא רק במערכת העיכול אלא כמעט על כל איבר בגוף.

אוכלוסיית החיידקים הזאת מתחילה להתפתח מרגע לידתנו, בשלב הלידה נוצרת החשיפה הראשונית לעולם החיידקים ומשלב זה לא רק תזונה וגנטיקה משפיעים עליה אלא כמעט כל אירוע, טיפול, תרופה או מצב שמתרחש, יכול לפגוע בחיידקים ובעיקר באיזון הקיים בין החיידקים הטובים לרעים מה שבהמשך עלול להיות מקושר למגוון מצבים פתולוגים ומחלות שונות.

אחת הדרכים לשקם את אוכלוסיית חיידקים שנפגעה ולאזן אותה הינה בעזרת מה שמכונה השתלת צואה, זה נשמע מוזר ואולי אפילו מריח רע אבל למעשה מדובר בהתערבות טיפולית לעיתים אף מצילת חיים, במהלך ההשתלה מעבירים חיידקים טובים שהופקו מצואה של פרט בריא שעבר בדיקות מרובות ונמצא מתאים, למערכת העיכול של פרט חולה וזאת במטרה לשחזר ולשקם את האוכלוסייה שנפגעה ולהחזיר את המצב לשיווי משקל, ישנן מספר שיטות ביצוע אשר נבחנות בהתאם למקרה, בעזרת חוקן, בכדורים או באנדוסקופיה, והתוצאות במקרי הצלחה לרב מהירות ומרשימות.

הטיפול באמצעות צואה אמנם נחשב לטיפול חדשני אך למעשה החל עוד לפני אלפי שנים בסין העתיקה, ברפואה הומאנית השיטה מיושמת בהצלחה רבה לטיפול בבני-אדם הסובלים משלשול כתוצאה מזיהום בחיידק הקלוסטרידיום דיפיצילה, חיידק עמיד לאנטיביוטיקה, נפוץ בבתי חולים אשר יודע לייצר רעלנים ונבגים ולגרום למצב חולי קשה מסכן חיים.

בשנים האחרונות העניין בשיטה גובר והמחקרים בתחום מרובים, והיא מהווה מפתח לרעיונות טיפוליים חדשים חלקם עדין ניסיוניים, נראה כי הטיפול בהשתלת צואה עשוי לתת פתרון למספר לא מבוטל, של בעיות ולא רק במערכת העיכול, היום אף יודעים כי אוכלוסייה לא מאוזנת של חיידקים משפיעה בצורה שלילית על המטבוליזם ומערכת החיסון ומעורבת גם במחלות אוטואימוניות ואלרגיות, בעיות נוירולוגיות, פסיכולוגיות, השמנה, סכרת, פרקינסון, אוטיזם ולאחרונה גם סרטן.

הפרוצדורה של השתלת צואה מתבצעת מזה מספר שנים גם בחיות מחמד והיא מהווה פריצת דרך יישומית לאלו הסובלים בעיקר משלשולים שאינם מגיבים לטיפולים רגילים ובמגוון מחלות המקושרות לפגיעה באיזון הקיים בין אוכלוסיות החיידקים. השתלת צואה עשויה להוות פתרון מפתיע ללא מעט מצבים מה שעשוי בחלק מהמקרים להביא לריפוי ולהטבה ניכרת במצבי חולי שונים, אך כמובן שהיא אינה באה להחליף בדיקות וטיפולים קונסרבטיבים, היא אינה מתאימה לכל מצב ולכל בעל חיים ויש להפעיל שיקול דעת ולבדוק כל מקרה לגופו טרם קבלת ההחלטות. אם בעל החיים שלכם סובל מבעית עיכול כרונית שאינה מגיבה לטיפול כדאי להיוועץ בוטרינר המטפל לגבי התאמה להשתלת צואה. רק בריאות, ד"ר שני סופר

49 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page